Apple heeft afgelopen kwartaal minder iPhones, Macs en iPads verkocht. Daarbij ging de totale omzet van het bedrijf voor het derde kwartaal op rij omlaag.

Het Amerikaanse techconcern heeft duidelijk veel last van een zwakkere vraag naar zijn producten nu het leven voor consumenten over de gehele linie flink duurder is geworden en er veel onzekerheid over de economie is.

Vooral de verkoop van de iPhone, Apple’s belangrijkste product, valt kenners tegen. De kwartaalomzet uit de verkoop van het apparaat daalde met dik 2 procent op jaarbasis tot 39,7 miljard dollar, heeft Apple donderdag naar buiten gebracht. De kenners hadden in doorsnee op hogere opbrengsten gerekend.

Alles bij elkaar verdiende Apple van april tot en met juni 81,8 miljard dollar, 1 procent minder dan een jaar terug. Traditiegetrouw is dit kwartaal, het derde van het gebroken boekjaar van het techconcern, een mindere periode voor Apple. Het bedrijf had afgelopen kwartaal eigenlijk ook weinig nieuwe producten.

Topman Tim Cook ziet evenwel ook lichtpunten in de cijfers. De dienstentak, waar alles onder valt van Apples extra garantie tot betalingsdienst Apple Pay en abonnementen op streamingdiensten Apple Music en Apple TV+, liet bijvoorbeeld wel groei zien en kende zelfs een recordomzet. Volgens Cook telde het bedrijf in totaal meer dan 1 miljard betaalde abonnementen.

Apple's nettowinst kwam uit op 19,9 miljard dollar. Dat betekent een verbetering vergeleken met een jaar geleden toen het resultaat bleef steken op 19,4 miljard dollar.

Amazon ziet zijn omzet verder toenemen

Amazon heeft de lijn van de stijgende omzet ook in het tweede kwartaal van dit jaar doorgezet.

Alle divisies van het webwinkelconcern lieten daarbij groei zien, maar met name de inkomsten uit advertenties stegen op jaarbasis. Dat schrijft het bedrijf toe aan de inzet van kunstmatige intelligentie (AI). Daardoor kan Amazon gerichtere reclame aanbieden, iets waar veel vraag naar is.

De totale omzet van het bedrijf steeg met 11 procent naar ruim 134 miljard dollar, omgerekend ruim bijna 123 miljard euro. De opbrengsten uit de advertentieverkoop groeiden tot 10,7 miljard dollar, een stijging van 22 procent vergeleken met het tweede kwartaal vorig jaar.

Onder de streep bleef een nettowinst over van 6,7 miljard dollar. Vorig jaar ging er nog een verlies van 2 miljard dollar de boeken in.

Amazon heeft naar eigen zeggen meer geavanceerde advertentiesystemen geïntroduceerd. Die helpen adverteerders om een voorspelling te doen van relevante doelgroepen die zij willen bereiken. Volgens het bedrijf hebben die systemen geleid tot betere prestaties, bijvoorbeeld doordat meer mensen doorklikken op advertenties. Ook is het rendement op advertentie-uitgaven daardoor hoger.

Verder is het bedrijf een samenwerking aangegaan met socialmediaplatform Pinterest. Daarop worden nu advertenties weergegeven van de producten die worden verkocht in de webwinkel. Volgens Amazon weet Pinterest maandelijks 463 miljoen mensen te bereiken.

Naast de advertentietak presteerde ook de clouddivisie AWS goed. Daarvan stegen de inkomsten met 12 procent op jaarbasis tot ruim 22 miljard dollar. De grootste opbrengst kwam nog altijd van de webwinkel, goed voor bijna 53 miljard dollar, 4 procent meer dan een jaar geleden.

Voor het huidige kwartaal verwacht Amazon een omzet te draaien van tussen de 138 miljard dollar en de 143 miljard dollar. Dat is een groei van respectievelijk 9 procent tot 13 procent in vergelijking met het derde kwartaal in 2022. Ook dan ligt de winst op jaarbasis een stuk hoger, denkt het bedrijf.

LEES OOK: Hoe Amazon zijn netwerk van influencers inzette om zoveel mogelijk producten te verkopen tijdens Prime Day